حقیقت ظهور امری روشن و بدیهی است

آیت الله هادوی تهرانی تأکید کرد: در معتقدات شیعه این نکته بیان شده که زمان ظهور بر هیچ کس معلوم نیست، حتی امام زمان هم نمی دانند که چه زمانی مأموریت پیدا می کنند برای تشکیل حکومت جهانی از غیبت خارج شوند.

معین کردن زمان ظهور عملی ممنوع است

وی تصریح کرد: توقیت و معین کردن زمان عملی ممنوع است. این که کسی برای ظهور وقت مشخص کند و بگوید که فلان زمان ، بعد از فلان حادثه تا فلان تاریخ ظهور صورت می گیرد، خلاف مسلمات اعتقادی ما در مباحث مربوط به ظهور است. حتی خود ائمه و امام زمان هم چنین کاری نکرده اند.

-. روایتی وجود دارد كه ثابت می‌كند ائمّه اهل‌بیت (علیه السلام) زمان ظهور را بیان كرده‌اند،‌خداوند بداء پیش آورده و زمان ظهور را تغییر داده است. به عنوان مثال، در روایتی آمده است: «ابوحمزه ثمالی گفت: از امام محمّد باقر شنیدم، فرمود: ای ثابت، خداوند، زمان این امر را در سال 70 هجری تعیین كرده بود، زمانی كه حسین (ع) كشته شد، امّا غضب خداوند شدّت یافت و آن را به سال 140 به تأخیر انداخت، هنگامی كه ما در مورد آن با شما سخن می‌گوییم شما آن را منتشر و فاش می‌كنید و پرده و نقاب را برمی‌دارید و به همین دلیل، خداوند پس از آن، زمانی را معین نفرموده است. ابوحمزه می‌گوید: در مورد آن با امام جعفر صادق (علیه السلام) سخن گفتم و ایشان فرمود: «درست است، این‌گونه بوده است».1 این روایت روشن و صریح است و همان‌گونه كه ماجد المهدی می‌گوید، اگر توقیت و تعیین زمان ظهور، حرام یا ممنوع بود، آیا امكان دارد معصومی مرتكب فعل حرام و ممنوع شده باشد؟

برخی ادّعا می‌كنند که تعیین زمان ظهور امام (عج) امكان‌پذیر است. با پژوهش و بررسی ادلّه شرعی و عقلی، در می‌یابیم كه نهی توقیت از جمله اموری است كه در بسیاری از اخبار و روایات بر آن تأكید و توصیه شده است که اعلام زمان ظهور، امری الهی است